PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ač jsou ALTARS původem až z daleké Austrálie (Adelaide/Melbourne) a „Paramnesia“ je jejich debutovým záznamem, nejsou v našich končinách zrovna neznámým pojmem. Pokud se alespoň trochu zajímáte o dění okolo HEAVING EARTH, jistě vám neušel předloňský split „Engulfed“, kde se pražané spravedlivě dělí o prostor právě s ALTARS. Jiným výrazným vodítkem vaší pozornosti budiž vydávající label Nuclear Winter Records, pod jehož patronací momentálně působí i jeden známější reprezentant US death metalu, a sice DRAWN AND QUARTERED.
Pokud si jednoduše spojíte výše uvedené indicie, zajisté si bez velkého přemýšlení dokážete představit, co se na „Paramnesia“ asi bude odehrávat. Pro detailnější charakteristiku ohledně žánrového zařazení Australanů se však ještě jednou vraťme k Nuclear Winter Records a pořádně spolu prozkoumejme jejich aktuální roster. Kromě staré známé instituce DRAWN AND QUARTERED figuruje ve stáji řeckého labelu i dvojice neméně zajímavých, leč služebně o mnoho mladších kapel. Na mysli mám konkrétně ESKHATON a CRUCIAMENTUM (UK), oddané to stoupence syrové a současně pokročilou hnilobou zasažené produkce, která v sobě tak dokonale uchovává ono nečisté dědictví stylových prapočátků. Přesně do této skupiny se díky emisi „Paramnesia“ zařadili i ALTARS.
Zhruba před rokem jsme zde rozebírali opus „Contragenesis“ od žánrově - a shodou okolností i geograficky - spřízněných IGNIVOMOUS. V porovnání s kvartetem z Melbourne disponují ALTARS přeci jen čistší produkcí, v žádném případě tedy nejsou dalšími věrozvěsty onoho ponurého lomozu, vyvěrajícího odkudsi z hlubin země, na kterém si tolik zakládají jejich o poznání extrémnější krajané IMPETUOUS RITUAL, PORTAL či GRAVE UPHEAVAL. I tak není zvuk „Paramnesia“ žádný křišťál, ba právě naopak, je pořádně tučný, masivní a živočišný, adekvátní kapele, jejíž songwriting reflektuje tvorbu raných INCANTATION (na mysli mám zejména památnou éru Craiga Pillarda u mikrofonu, speciálně pak opus magnum „Mortal Throne Of Nazarene“) nebo starých dobrých MORBID ANGEL (táhlé pasáže ze základních stylových slabikářů typu „Covenant“ či „Domination“). Z těch novějších pak mají ALTARS blízko třeba k DISMA nebo k DEAD CONGREGATION.
Ač jsou ALTARS spíše vyznavači klasiky, tedy přímočařejšího a razantnějšího USDM, v žádném případě nezapomínají na technickou stránku věci. „Paramnesia“ velmi často a ráda sklouzává do vyloženě disonantních vod, nabízí odtažité předěly, prostoupené feelingem deathmetalové post-moderny alá ULCERATE („Mare“, „Terse“), a v pravý moment tasí ocelově chladné zbraně v podobě charakteristicky uskřípnutých, úsečných riffů, na které měli, mají a snad ještě nějaký ten pátek budou mít patent kanadští apoštolové disharmonie GORGUTS (opět zejména „Terse“ a závěrečná desetiminutová položka „Ouroboros“). Rytmicky komplikované pasáže volně a nenásilně přecházejí v monstrózní, zatěžkané oldschoolové citace, jež svojí syrovostí evokují učení dalších australských dřevorubců typu IGNIVOMOUS, ESKHATON nebo CEMETERY URN (viz. obhroublá, silou obřího parního bucharu disponující trojka „Khazˈneh“). Speciální kapitolou jsou pak sóla, neurotická a roztřepená, ještě více umocňující již tak hodně znepokojivou auru prvního velkého alba ALTARS (vzorový příklad naleznete na konci valivé, skladatelsky komplexní kompozice „Solar Barge“).
Podobně jako všechny žánrově spřízněné kapely, umí i ALTARS výborně pracovat s atmosférou - samozřejmě výhradně s tou negativní (nebo, chcete-li jinak, tíživou a bezútěšnou). Nadto dokázali Australané do drážek „Paramnesia“ vtěsnat i onu esenciální, sírou zapáchající složku, kterou na počátku devadesátek s velkým úspěchem aplikovali již několikrát zmiňovaní INCANTATION (anebo raní IMMOLATION, jakkoli je kapela okolo Rosse Dolana oproti ALTARS odlišná). S atmosférou dobře koresponduje i podařený obal od poslední dobou hodně populárního kreslíře Denise Forkase Kostromitina. Jen tak mimochodem dodejme, že ruský rodák má na svědomí třeba obálku „The Satanist“ od BEHEMOTH nebo cover plesnivého debutu Angličanů GRAVE MIASMA, „Odori Sepulcrorum“.
Ač je občas sám používám, nejsem žádným velkým přítelem klišovitých frází typu „deska roste s každým dalším poslechem“, či „co poslech, to nový objev“, leč „Paramnesia“, i přes svou konzervativnost a přísnou žánrovou oddanost, přesně takovým albem je. Autor článku začínal po prvním poslechu na sotva sedmi bodech, nicméně zhruba pětadvacet následujících seancí jej razantně donutilo změnit názor a zvednout pomyslnou laťku na více než sympatických 8.5/10. Já nevím jak vy, ale já mám o deathmetalovém překvapení roku 2013 už jasno.
Death metalové překvapení roku 2013.
8,5 / 10
Cale Schmidt
- zpěv, baskytara
Lewis Fischer
- kytara
Alan Cadman
- bicí
1. Mare
2. Terse
3. Khaz'neh
4. Solar Barge
5. Husk
6. Paramnesia I: Descent
7. Paramnesia II: Gibbous
8. Paramnesia III: Ouroboros
Paramnesia (2013)
Engulfed (split) (2012)
TZUN TZU / ALTARS (split) (2009)
Altars (demo) (2008)
Vydáno: 2013
Vydavatel: Nuclear Winter Records
Stopáž: 42:38
Skvělá věc, přinejmenším výborný mix toho nejlepšího z Immolation a Morbid Angel. Dost se mi líbí zvuk.
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.
Šíleně plodný oneman projekt, Aaron Edge se utrhl ze řetězu s sází jednu desku za druhou. "Agglomeration" je třetí z letošních již pěti alb. A překvapivě to drží slušnou kvalitu. Pokud tedy máte rádi dusivý sludge doom s výbuchy disonantního šílenství.
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.